Rok výroby:

Modelová řadaVýrobaPočet modelů
CITIGO hatchback2011 – dodnes1
FABIA více karoserií…1999 – dodnes6
FAVORIT více karoserií…1989 – 19973
FELICIA více karoserií…1994 – 20025
OCTAVIA více karoserií…1996 – dodnes6
RAPID více karoserií…1983 – dodnes3
ROOMSTER více karoserií…2006 – dodnes2
SUPERB více karoserií…2001 – dodnes3
YETI uzavřený terénní vůz2009 – dodnes1
Staré modelové řadyVýrobaPočet modelů
100 sedan1970 – 19771
105,120 sedan1976 – 19902
110 více karoserií…1969 – 19822
130 sedan1985 – 19911
1000 sedan1964 – 19701
1100 sedan1969 – 19701
OKTAVIA sedan1959 – 19711


Informace o koncernu ŠKODA:
Zaměnitelný název:SKODA
Rok vzniku:1895
Země původu:Česká Republika
Hlavní montážní linka:Česká Republika
Webové stránky:www.skoda-auto.com
Český web:www.skoda-auto.cz
Slogan:Simply Clever.
Český slogan:Jednoduše chytrý (doslovný překlad).

Historie Škoda Auto

K založení firmy došlo v roce 1895 v Mladé Boleslavi, tehdy za Rakouska-Uherska. Zakladateli byli 2 pánové, oba křestním jménem Václav, podle jejich přijmení dostala firma název: Laurin & Klement. Technikem v nově vznikající firmě byl Laurin, původním povoláním zámečník. Obchodní stránku věci měl na starosti Klement, dříve knihkupec. Toho času však firma automobily ještě nevyráběla; původně to měla být dílna pro opravu jízdních kol (bicyklů), velmi krátce nato však již továrna pro výrobu a s tím spojenou infrastrukturou (kovovýroba atp). Už třetí rok podnikání spatřila světlo světa první motorka se značkou Laurin & Klement, ačkoli se jednalo spíše o kolo vybavené motůrkem nad předním kolem. Tak to však dlouho nezůstalo, již o rok později jsou vyráběny plnohodnotné motocykly tak, jak si je pod tímto pojmem představujeme dnes. Spolu s rozšiřováním portfolia se do výroby dostaly také robustnější tříkolové motocykly.

Začínáme vyrábět automobily!

Laurin & Klement: Voiturette A
Voiturette A

Roku 1905, tedy 10 let po založení firmy, přichází Laurin & Klement s modelem vozu A. Malý dvoumístný vůz se tehdy nazýval Voiturette, nicméně tento název velmi krátce po uvedení zlidověl a dnes je tento vůz znám už jen pod jménem Voiturette A. Automobil se ze dne na den stává prodejním hitem a vlajkovým produktem firmy. Již druhý rok od začátku výroby se do té doby nepříliš velká firma transformuje na akciovou společnost. Po technické stránce: vůz byl osazen vidlicovým čtyřtaktním dvouválcovým motorem o výkonu 5 kW s pohonem zadní nápravy a maximální rychlostí 40 km/h. Krátce po tomto úspěchu a spolu s rozšiřováním podniku se automobilka brzy stala největším výrobcem automobilů v Rakousku-Uhersku. S rychlým růstem se také rychleji rozšiřuje nabídka firmy; již druhý rok po uvedení prvního automobilu je vyroben první závodní vůz s názvem FC, osazený 2,5 litrovým motorem s maximální rychlostí 90 km/h. V roce 1912 firma skupuje prvního konkurenta, automobilku RAF z Liberce a do začátku První světové války se zaměřuje především na export, přecejen tuzemský trh byl značně limitovaný a přesycený. Poté během války je komerční výroba značně přiškrcena kvůli vojenským potřebám země. Nejedná se ale o ekonomickou ztrátu, nýbrž o armádní zakázky.

Převzetí Škodou Plzeň

Škoda Superb OHV
Škoda Superb OHV

Po válce se obnovuje výroba osobních automobilů a motocyklů, firma dále roste a vše vypadá velmi slibně. V roce 1924 ale dochází k rozsáhlému požáru ve výrobních prostorách mladoboleslavské automobilky a ačkoli se mnoho škod podařilo rychle opravit, stálo to nemalé úsilí a velké finanční prostředky, proto firma začala hledala silného partnera, který by byl otevřený investicím a finančně by celý podnik podržel nad vodou, než se situace stabilizuje. Tímto investorem se v roce 1925 stává plzeňská Škoda, která převzala celou firmu bez reorganizace její hierarchie. Vznikla tím odnož plzeňské Škody – Škoda Auto. Od této doby již firma vyrábí pouze automobily; jejich název prvních pár let byl Laurin & Klement – Škoda, později již pouze Škoda. S příchodem ekonomické krize 30. let se ukazuje partnerství se silným investorem ještě důležitější a trvá až do skončení Druhé světové války v roce 1945. Název Škoda si nadále ponechává. V období Druhé světové války mezi vyráběné vozy patří například Škoda Superb OHV.

Národní podnik Škoda

Škoda Octavia
Škoda Octavia (1962)

S příchodem komunistů se mnohé mění. Komunistická vláda odmítá přijmout finanční prostředky z Marshallova plánu na obnovu Evropy, čimž Škodě stěžuje poválečnou situaci. Dále původní koncern Škoda Auto komunisté znárodní a transformují na Automobilové závody, národní podnik. V této době je to vedle Tatry jediný výrobce osobních automobilů v Československu a díky velmi limitovanému styku se zahraničím a absenci větší konkurence s postupující dobou zaostává v modeních technologiích a kvalitě zpracování. Tyto fenomény tehdejší doby způsobily neschopnost Škody konkurovat západním výrobcům automobilů, a proto bylo po pádu železné opony logicky rozhodnuto o převzetí Škody silným západním partnerem, který by výrobu vozů inovoval a způsobil tím jejich světovou konkurenceshopnost. Partnerem se stává německá automobilka Volkswagen, která v 90. letech začala s rozsáhlou restrukturalizací a modernizací podniku. Nové modely z toho vzniklé byly vyprojektované na základech modelů z vlastní výroby, například novodobá Škoda Felicia byla vystavěna na platformě VW Golf. Odkazem na původní název Laurin & Klement jsou nejvyšší výbavy některých modelů Škody, které toto jméno nesou.

Autodíly Škoda

Autodíly pro vozy Škoda patří v našem e-shopu k nejkomplexněji zatříděným značkám. Naše firma si uvědomuje význam koncernu Škoda na českém trhu, a proto chceme našim zákazníkům vyjít vstříc a poskytnout ke koupi nejucelenější seznam náhradních dílů ze všech katagorií; ať už se jedná o karosářské díly, podvozkové, motorové a jiné součásti vozu. Pokud se vám nedaří cokoli nalézt, neváhejte nás kontaktovat.



Sdílet
Sdílet
Tweetnout

Zkrácená adresa: Co je a-on.cz?