Rok výroby:

Modelová řadaVýrobaPočet modelů
126 dvoudveřový sedan1972 – 20001
147 více karoserií…1976 – 19962
500 více karoserií…1950 – dodnes4
500L hatchback2012 – dodnes1
BARCHETTA kabriolet1995 – 20051
BRAVA hatchback1995 – 20031
BRAVO hatchback1995 – dodnes2
CINQUECENTO hatchback1991 – 19991
COUPE kupé1993 – 20001
CROMA více karoserií…1985 – dodnes2
DOBLO více karoserií…2001 – dodnes5
DUCATO více karoserií…1982 – dodnes15
ELBA kombi1986 – 19971
FIORINO více karoserií…1977 – dodnes6
FREEMONT kombi2011 – dodnes1
GRANDE PUNTO hatchback2005 – dodnes1
IDEA limuzína2003 – dodnes1
LINEA sedan2007 – dodnes1
MAREA více karoserií…1996 – 20072
MULTIPLA limuzína1999 – 20101
PALIO více karoserií…1996 – dodnes2
PANDA více karoserií…1980 – dodnes5
PREMIO sedan1985 – 19961
PUNTO více karoserií…1993 – dodnes6
PUNTO EVO hatchback2008 – 20121
QUBO limuzína2008 – dodnes1
SCUDO více karoserií…1996 – dodnes5
SEDICI uzavřený terénní vůz2006 – dodnes1
SEICENTO hatchback1998 – 20101
SIENA sedan1996 – 20031
STILO více karoserií…2001 – 20102
STRADA pick-up1998 – dodnes1
TALENTO více karoserií…1989 – 19943
TEMPRA více karoserií…1990 – 19982
TIPO hatchback1987 – 19951
ULYSSE limuzína1994 – 20112
UNO hatchback1983 – 20061
Staré modelové řadyVýrobaPočet modelů
124 více karoserií…1966 – 19854
125 sedan1967 – 19741
127 více karoserií…1971 – 19862
128 více karoserií…1969 – 19843
130 více karoserií…1969 – 19782
131 více karoserií…1974 – 19862
132 sedan1972 – 19821
135 DINO více karoserií…1967 – 19742
238-SERIE autobus1966 – 19821
242-SERIE více karoserií…1975 – 19822
600 dvoudveřový sedan1955 – 19711
850 více karoserií…1964 – 19723
900 T/E kombi1978 – 19862
1000er-Serie sedan1950 – 19701
1500 kabriolet1964 – 19671
1500-2300 sedan1962 – 19701
1900 kupé1956 – 19581
ARGENTA sedan1977 – 19871
CAMPAGNOLA uzavřený terénní vůz1974 – 19891
DINO více karoserií…1966 – 19722
DUNA více karoserií…1987 – 19912
JAGST dvoudveřový sedan1968 – 19711
REGATA více karoserií…1983 – 19912
RITMO více karoserií…1978 – 19893
X 1/9 kabriolet1972 – 19891


Informace o koncernu FIAT:
Rok vzniku:1899
Země původu:Itálie
Hlavní montážní linka:Nenalezena
Webové stránky:www.fiat.com
Český web:www.fiat.cz
Slogan:Driven by passion.
Český slogan:Poháněn vášní (překlad).

Historie koncernu Fiat

Fiat Tipo
Fiat Tipo (1909)

Fiat je nejstarší italskou automobilkou. S myšlenkou vyrábět automobily v průmyslovém měřítku přišli Emanuele Cacherano a Cesare Gatti a za přispění další deseti lidí (šlechtici, vlastníci půdy a odborníci z oboru) byla postavena první továrna. Stalo se tak roku 1899 v Turíně. První model v nákladu 24 vozů byl vyroben hned rok poté, nicméně mnoho úspěchu neměl. Pro zajímavost: vůz neuměl couvat, protože mu chyběla zpátečka. Přes prvotní obtíže se firma rychle přenesla a již v prvních letech se začala separovat pro jednotlivá odvětví výroby: osobní automobily, užitkové vozy, nákladní vozy, tramvaje a lodní motory. První opravdový úspěch přišel v roce 1908 s uvedením Fiat Tipo 1, který měl být využíván jako Taxi. Byl vyvážen do velkých měst jako je Londýn, Paříš, Řím a New York. V této době Fiat zaměstnává již 2 500 lidí.

Rychlostní rekord Fiatu

Fiat S76
Fiat S76

Krátce před vypuknutím První světové války Fiat kompletně předělává svoje portfolio, nyní vyrábí celkem 6 modelů. Aby Fiat demonstroval svou technologickou vyspělost, zkonstruuje roku 1911 speciální vozidlo s potenciálem dosáhnout rychlosti 300 km/h. Vůz je pojmenován S76, objem motoru činí 28,353 litrů a výkon je na tu dobu neuvěřitelných 290 tehdejších koňských sil (přepočítáno na dnešní jednotky něco málo přes 216 kW). Nyní Fiat narazil na problém, že vlastně není kde takového rekordu dosáhnout. Po několika pokusech se to nakonec podaří na Long Islandu roku 1912, kde vůz dosáhnul 290 km/h. Motor tohoto unikátu byl dvoublokový vodou chlazený řadový čtyřválec se 3 svíčkami na válec. Převodovka byla čtyřstupňová (+ zpátečka), o přenos náhonu se staral řetězový převod. Maximální výkon se předpokládal při 1900 otáčkách za minutu.

Meziválečné období

Těsně před První světovou válkou Fiat ještě stihl založit divizi pro maziva. Poté během války byla produkce omezena danou situací, jinak stát během této války soukromé podniky nijak zvlášť nevyužíval. Po skončení války se Fiat dále diverzifikuje v oblasti průmyslových vozidel a příslušenství, dále zakládá firmu pro výrobu autodílů Magneti Marelli. Ve 20. letech společnost začíná s velkou modernizací továren, všude se zavádí pásová výroba (po vzoru automobilky Ford). S tímto přichází rozšíření portfolia o luxusní vozy, které měly brzdy na všech kolech a polohovatelný volant. V roce 1928 zavádí Fiat významnou novinku: hliníkové hlavy motorů. Ve třicátých letech se začala poprvé politika míchat do řízení společnosti; Fiatu bylo zabraňováno jakýmkoli způsobem se rozšiřovat v zahraničí. I přesto, že na domácím trhu byl vítán, nejednalo se díky ekonomické krizi o záviděníhodnou situaci. Se začátkem Druhé světové války vstupuje Itálie do aliance se Třetí říší, což vede k drastickým zásahům do výroby. Fiat je v této době nucen vyrábět nákladní vozidla na úkor osobních, která se za války takřka vyrábět přestala.

Od války dodnes

Během války automobilka hodně utrpěla. Infrastruktura jak Itálie, tak Fiatu, byla v troskách. Tomu všemu nasazuje korunu smrt jednoho ze zakladelů a klíčových osob firmy. Nicméně díky Marshallově plánu obnovy Evropy již na konci roku 1945 začínají továrnu opouštět první vozy. Firma se rychle postaví na nohy a opět roste. V 60. letech firma restrukturalizuje své vedení a začíná investovat na jihu Itálie. Rok 1969 je v tomto ohledu pro Fiat významný: kupuje automobilku Lancia a část Ferrari, dále uvádí své první vozy s pohonem předních kol. V roce 1986 kupuje koncern Alfa Romeo a stává se tak jednou z největších automobilek v Evropě.

Autodíly pro Fiat

Během své dlouhé historie vyráběl Fiat desítky modelů vozů. Na našem e-shopu naleznete autodíly pro více než 100 modelů Fiatu. Pokud se vám nedaří nalézt svůj vůz, jeho motorizaci, případně některý konkrétní produkt, neváhejte kontaktovat našeho specialistu na čísle +420 602 185 355, ten se vším rád pomůže. Tato služba je zdarma. Také se nás můžete dotázat přes e-mail info@autodily-online.cz.



Sdílet
Sdílet
Tweetnout

Zkrácená adresa: Co je a-on.cz?