Jak koupit dobré ojeté auto


Ojeté auto Opel Vectra

 1) V autobazaru nebo od soukromníka?

Obě varianty nákupu nesou s sebou spoustu rizik.

Kupující by si měl vždy uvědomit, že automobil se většinou prodává již s nějakou vadou, která může být důvodem prodeje vozu a kterou se prodávající snaží zatajit nebo co nejlépe zamaskovat.

První možností, jak se takových vozům vyvarovat, je koupě tzv. referenčního vozu. Referenční vůz je automobil, který jezdil předváděcí jízdy nebo byl vystaven jako nový u prodejce vozů. V České republice existuje mnoho dealerů nových aut, kteří tuto službu poskytují. Nejvíce bývá již tradičně tato možnost využívána zákazníky automobilky Škoda, ale v pozadí nejsou ani daleko zvučnější jména – namátkou třeba německé BMW nebo Mercedes-Benz. Ceny by se měly pohybovat mezi 70 % a 80 % z ceníku nového vozu a kvalita je velmi srovnatelná s vozem novým. Referenční auta jsou obvykle stará cca. 1 rok – tj. automobil koupíte ještě se zárukou nového.

Pokud nevyužijete tuto možnost (tj. koupě „referenťáka“), pak je nutné se poohlédnout po překypujícím trhu s použitými automobily.

Zde se pokusíme shrnout některé výhody a nevýhody koupě auta v autobazaru a od soukromníka.

Výhody autobazaru:

  • široký výběr
  • služby spojené s financemi – leasing, úvěr
  • rychlé vyřízení převodu vozu

Nevýhody autobazaru:

  • omezená a spíše nemožná možnost reklamace (autobazary mají velmi dobře „podchycené“ smlouvy s koncovým zákazníkem)
  • vyšší cena
  • velmi často upravený počet najetých kilometrů

 

Výhody koupě od soukromníka:

  • nižší cena + možnost o ceně smlouvat
  • vozidla obvykle v lepším stavu
  • vyšší kvalita použitých náhradních dílů

Nevýhody koupě od soukromníka:

  • malý výběr (většinou jeden konkrétní vůz na prodej)
  • občas zdlouhavější převod vozu

 

2) Na co si dát pozor?

Pokud je kupujícím laik, vždy by měl mít s sebou někoho, kdo autům a nejlépe ještě konkrétní značce aut rozumí (mechanik, automobilový nadšenec, atd). Jako laik není šance rozpoznat i banální závady na vozu, natož potom skryté závady, které se třeba na dané značce vozu opakují (vadné turbodmychadlo, atd). Bohužel vzhledem k tomu, že automobil je jeden z nejsložitějších technických výrobků, není možné sestavit příručku pro laickou veřejnost na koupi ojetého auta.

Na co si ale i laik musí dát pozor, to jsou najeté kilometry. Nejde jen o jejich výši, ale také o jejich opravdovost. Takřka každé druhé auto v České republice má údaj o najetých kilometrech upravený. Nelze obecně tvrdit, že je lepší takové auto nekupovat. Najeté kilometry se stáčí nejenom aby si i odborník myslel, že typická opotřebení vozu „jsou ještě daleko,“ ale především z důvodu navýšení hodnoty celého vozu.

Jak zjistit poctivě najeté kilometry vozu?

Typickým zdrojem informací může být servisní knížka, ta se ale dá snadno podvrhnout. Jiný zdroj při koupi však není. Naštěstí existuje databáze automobilů spravovaná firmou Cebia, která schraňuje tyto a další informace. Konkrétní informace jsou sice placené, zadáním VIN kódu vozu (uvedeném v malém technicném průkazu) je však možné ověřit jejich dostupnost. Pokud informace dostupné jsou a skutečně hodláte koupit ojetý vůz v hodnotě desítek tisíc korun, investice několika stokorun do zjištění pravdivých informací se vyplatí.

 

VIN kód vozu najdete na zadní straně malého technického průkazu (tedy Osvědčení o registraci vozidla). Jedná se o první kolonku zprava označenou: E. IDENTIFIKAČNÍ ČÍSLO VOZIDLA (VIN)

Přední strana techničáku
Přední strana
Zadní strana techničáku
Zadní strana

 

3) Co vyměnit po koupi?

Po koupi vozu se vždy bez ohledu na servisní knížky a podobné podvrhnutelné nesmysly měly udělat tyto zásadní výměny:

  1. motorové rozvody (pokud má vůz rozvodový řemen nebo je nutná výměna rozvodů řetězových (např. Škoda Fabia 1,2 HTP))
  2. řemeny pohánějící alternátor, posilovač řízení, vodní pumpu, atd.
  3. všechny filtry: vzduchový, kabinový, olejový, palivový
  4. motorový olej

Dále je nutná kontrola brzdového systému – především destiček, kotoučů, kontrola tlumičů pérování a kontrola celého podvozku – čepy, ramena, pryžová uložení.



Sdílet
Sdílet
Tweetnout

Zkrácená adresa: Co je a-on.cz?